Osrednja vsebina

odpri

zapri

Prikaz za slabovidne
Zapri
Telefon
Pokličite nas
07 466 05 17
Email
Pišite nam
vodnik@pmb.si

Umetniška dela Franja Stiplovška

Franjo Stiplovšek - umetnik in muzealec

Franjo Stiplovšek je svoje življenje posvetil ustvarjanju in dediščini. Kot slikar in grafik se je zapisal med pionirje posavskega slikarstva in pomembne soustvarjalce slovenskega ekspresionizma in nove stvarnosti.
V Krškem in Brežicah se je uveljavil kot likovni pedagog in muzealec. Z Otom Aumanom sta utrla pot za odprtje Posavskega muzeja Brežice v gradu Brežice. Z življenjsko in muzejsko družico ter umetniško muzo, Ivo Stiplovšek, pa sta postavila temelje za uspešno delovanje muzeja.

  • Franjo Stiplovšek (12. maj 1898, Malinska–6. april 1963, Brežice)
  • 1

    1898 rojen v Malinski na otoku Krku slovenskemu očetu Simonu, carinskemu uradniku, in materi Emiliji, po rodu Bradetić, Istranki s Cresa

    1904–1908 obiskoval osnovno šolo v Barkovljah (vas ob Trstu, Italija)

    1909–1912 obiskoval nemško gimnazijo v Trstu

    1912–1913 pripravnica za učiteljišče v Tolminu

    1913–1917 obiskoval državno moško učiteljišče v Gorici in zasebno šolo slikarja Antona Gvajca (1865—1935)

    1917 v Trstu opravil slovensko maturo in nastopil učiteljsko službo v Škednju, nadaljeval likovno izobraževanje v Trstu pri kiparju Ivanu Rendiću (1849—1932)

    1918 pričel poučevati v Barkovljah

    1919 dobil zaposlitev na nemški meščanski šoli v Velikovcu na Koroškem, (Avstrija)
    2
             

    1920 zaposlen v Mariboru na nemški meščanski šoli, s slikarjem Viktorjem Cotičem (1885—1955), soustanovitelj Kluba Grohar                                                                                                                    
    1921–1922 vpisan na Umetno-obrtno šolo na Dunaju (Avstrija)

    1923 sprejet v Društvo slovenskih upodabljajočih umetnikov

    1923–1924 obiskoval Umetnostno akademijo v Zagrebu (Hrvaška), grafiko študiral pri prof. Tomislavu Krizmanu (1882—1955) ter profesorjih
    3546

    1924 izdal prvo mapo lesorezov in postal član Kluba mladih; jeseni sprejel službo učitelja risanja in opisne geometrije na Meščanski šoli v Krškem; v šolskem letu 1924–1925 njegov učenec Zoran Didek (1910—1975) iz Ljubljane, po materi iz Podbočja  
    9111617

    1926 izpopolnjevanje v grafiki v Benetkah (Italija)

    20. septembra 1927 poroka z Ivo, roj. Lavrič, študentko zgodovine umetnosti
    7

                                                                                      
    1927 izdal drugo mapo lesorezov Stari Maribor – Skriti kotički, v kateri sledi ekspresionizmu

    1935–1937 zbolel in se zdravil v Abanu (Italija), kljub bolezni razstavljal

    1938 študiral grafiko v Firencah (Italija)  

    1939 sprejet v Društvo slovenskih likovnih umetnikov v Ljubljani

    30. septembra 1939 soustanovitelj Muzejskega društva za politična okraja Krško in Brežice v Krškem

    1941–1945 prepoved poučevanja na meščanski šoli v Krškem; kot hrvaški državljan ni bil izgnan, živel na Velikem Kamnu, Dunaju, v Gradcu in na Zdolah,  deloval kot aktivist in obveščevalec

    1945–1953 poučeval na gimnaziji Brežice kot profesor risanja; imenovan za pooblaščenca Komisije za ugotovitev škode na kulturno-zgodovinskih predmetih Slovenije

    1948 pridobil prostore v gradu Brežice za prestavitev muzeja iz Krškega v Brežice

    1949 vabljen kot predavatelj za metodiko risanja na novo ustanovljeno Akademijo upodabljajočih umetnosti v Ljubljani, vendar vabilo zavrnil

    1949 postal ravnatelj Posavskega muzeja Brežice, ki je odprl svoja vrata 26. 6. 1949 ob 11. uri, in ga vodil do upokojitve leta 1962; sooblikoval  stalne muzejske razstave; zastavil temelje občasnim muzejskim in likovnim razstavam
    8121015

    6. aprila 1963 umrl v Brežicah, na brežiško pokopališče so ga odpeljali iz grajske kapele sv. Križa. Nagrobno doprsje je ustvaril prijatelj, kipar Vladimir Štoviček (1896—1989) iz Leskovca pri Krškem)
    13


    1979 v Posavskem muzeju Brežice odprta spominska stalna razstava
    14


    Dela iz zbirke Posavskega muzeja Brežice predstavljena na razstavah v Sloveniji in tujini

    2018—2019 predstavljene nove pridobitve ter njegovo muzealsko delo na razstavi Muzealca Franjo in Iva Stiplovšek: proti sedmim desetletjem Posavskega muzeja Brežice, ki je v letih 2019 in 2020 gostovala v Mestnem muzeju Krško, t. i. Valvasorjevi hiši, kjer je bil prvi muzej za Posavje odprt 10. novembra 1940 (v dokumentih poimenovanja – Narodni muzej Krško, Mestni muzej v Krškem in Mestni muzej Krško)

    2024, ob 75-letnici Posavskega muzeja Brežice, načrtovana prenova stalne razstave z dodanimi deli, pridobljeni in odkupljenimi med letoma 1993 in 2023 ter z vpogledom v njegovo pedagoško in muzealsko delo ter skupno delo z ženo Ivo
  • Iva Stiplovšek (8. april 1904–15. maj 2001)
  • 1
    8. aprila 1904 rojena v Cerknici v družini trgovca Ivana Lavriča
     
    1910–1914 obiskovala osnovno šolo v Cerknici

    1919 končala šolanje na meščanski šoli v Škofji Loki

    1925 maturirala na gimnaziji v Ljubljani

    do ukinitve smeri 1928 študirala občo in umetnostno zgodovino na Filozofski fakulteti v Ljubljani

    20. septembra 1927 omožila Franja Stiplovška, ga podpirala in sodelovala pri uresničitvi njegovih in njunih skupnih muzealskih zamislih
    2


    1930–1945 administratorka in knjigovodkinja v veletrgovini Ruperta Engelsbergerja v Krškem – tam z možem preživela pol skupnega življenja, drugo polovico v Brežicah

    1940 pri postavitvi prvega lokalnega muzeja v Krškem vsestransko dejavna kot članica muzejskega društva in sodelavka pri zbiranju ter dokumentiranju gradiva

    1945 z možem prišla v Brežice – Stiplovšek poučeval risanje na gimnaziji

    1949 mestna občina Brežice namenila muzeju nekaj grajskih prostorov – sosnovalka muzejske zbirke, 26. junija 1949 odprte za javnost

    doživela skoraj celo 20. stoletje, pol tega v muzeju v Brežicah

    muzej – način življenja zakoncev Stiplovšek s trajnostnim vzgibom »kulturo ljudstvu«
    3456

     

Zgodnja dela

Slikar in grafik Franjo Stiplovšek (1898–1963) je svojo umetniško pot pričel v Trstu, kjer je pridobival prva znanja pri kiparju Ivanu Rendiću. Njegova zgodnja dela napovedujejo pot v ekspresionizem ter zanimanje za krajine in vedute, v ospredju pa so že barvni toni, ki opredeljujejo njegovo slikarstvo skozi vsa obdobja.

Podobe

Posavje

Stiplovšek je upodabljal arhitekturo in krajine. Poleg svojih krajev bivanja je izbiral motive tudi na svojih poteh, predvsem pa skozi motive izkazoval svoje likovno raziskovanje – od realizma do ekspresionizma, v grafikah, risbah in slikah različnih formatov.

Maribor, Cerknica in drugi kraji

Žanrske podobe

Manjši del njegovega opusa predstavljajo žanrske podobe, kjer je izražena njegova skrb za dediščino ter njene različne pojavnosti. Šopki so redkost.

Klišeji, pripomočki in pohištvo ter zaboji

Skozi različne pripomočke, osebne predmete in pohištvo ter predmete – skrinje, ki so bili del prvega muzeja v Krškem, se razkrivajo delci njegovih raznolikih istovetnosti – bil je grafik, risar, slikar, ljubitelj in častilec dediščine ter skrbnik predmetov preteklosti, ki jih je s sodelavci izbral in zbral za prihodnost. Posebna, še vedno nerazkrita skrivnost je izvor in pomen zabojev, skrinj, ki so bili del prve stalne muzejske postavitve v Krškem, odprte 10. novembra 1940.

×

KOŠARICA

ŽELIM NA BLAGAJNO
NAZAJ K NAKUPOVANJU
×
×

Prikaz za slepe in slabovidne

Pomanjšaj velikost pisave (-) Povečaj velikost pisave (+)

Barva ozadja in pisave

Izključi prikaz za slabovidne ×


Izjava o dostopnosti