Leta 1866 je bil zgrajen krški leseni most, ki je povezal deželi Kranjsko in Štajersko ter omogočil hitrejši in varnejši prehod čez reko Savo. Zamenjal je brod, ki je stoletja povezoval ljudi na obeh rečnih bregovih med Krškim in Vidmom.
Gradnjo krškega mostu je že leta 1865 odobril Deželni kranjski zbor v Ljubljani, ki je iz deželnega sklada v ta namen prispeval 10.000 goldinarjev. Most je zgradil tesarski mojster iz Celja, Maksimilijan Stepišnik. Zgrajen je bil iz hrastovega lesa, v dolžino pa je meril 159 metrov (84 sežnjev). Slovesna otvoritev mostu, okrašenega z zastavami, brezovimi vejami in slavolokom, je bila 8. julija 1866. Leskovški dekan, Edvard Pollak, in videmski dekan, Anton Rojc, sta ob bobnenju možnarjev slovesno blagoslovila novi most in ga izročila prometu. Na desni strani mostu so zgradili mitnico, v kateri so desetletja pobirali mostnino. Leta 1893 je mostnina znašala 48 krajcarjev za dvovprežni voz in 32 krajcarjev za dvovprežni voz krških meščanov. Pešci, ki so prej plačevali 2 krajcarja za čez most in nazaj, so bili sedaj oproščeni plačevanja mostnine.
Most je bil v uporabi dobrih sto let, dokler ga ni zaradi hitro razvijajočega se prometa leta 1967 zamenjal nov železobetonski most, nato pa so ga leta 1971 podrli.
Vir:
Kmetijske in rokodelske novice, 11. 7. 1866, letnik 24, številka 28. Izvor: Narodna in univerzitetna knjižnica. Digitalna knjižnica Slovenije. Dostopno: 17. 3. 2016.
Dolenjske novice, 15. 1. 1893, številka 2. Izvor: Knjižnica Mirana Jarca. Digitalna knjižnica Slovenije. Dostopno: 17. 3. 2016.
Razglednici:
Krški most na razglednici Vidma iz leta 1905 (Inv. št. Z3:921)
Leseni most med drugo svetovno vojno, leta 1941 (Inv. št. Z3:1133)
Fotografiji:
Novi in stari most v Krškem leta 1970 (Foto: Baškovič, Brežice)
Podiranje lesenega mostu leta 1971 (Foto: Jožica Teppey)
Pripravila: Vlasta Dejak, muzejska svetovalka
NAZAJ