Kako s čolni in splavi voziti po Savi, Krško, 1887
Do leta 1863, ko se je na železnico že preusmerila večina tovornega prometa, je v Krškem deloval brodarski urad, ki je oskrboval brodarsko policijo, pobiral vodno mitnino in davek od plovnih ter drugih, s plovbo povezanih davščin. Nekoliko se je pomen Krškega v zvezi z rečno plovbo povrnil 24 let kasneje. Tedaj je cesarsko-kraljeva deželna vlada na Kranjskem razglasila, »kako s čolni in (s)plavi voziti po Savi med Beričevim na Kranjskem in štajersko-hrvaško mejo«. Na desnem rečnem bregu so za pristajalna mesta določili Litijo, Radeče, Kompolje, Boštanj, Krško, Brežice, Čatež in Jesenice na Dolenjskem, na levem pa Sevnico, Blanco in Rajhenburg. V vseh so pobirali pristajalne pristojbine, vodno mitnino pa samo v obnovljenem brodarskem uradu v Krškem (vse do zadnjega decembra 1902, ko so ga ukinili). Za plovni red sta skrbela splavarski nadzornik in pristaniški čuvaj, ki sta pregled opravljala s čolnom. Do 15 m široki, med seboj povezani splavi, so smeli meriti v dolžino do 70 m. Plovba po Savi se je lahko začela uro pred sončnim vzhodom in so jo morali zaključiti uro po sončnem zahodu.
Fotografiji:
Plovila na Savi pri Krškem na litografiji med letoma 1842–1848, Joseph Wagner, Kranjske vedute –Malerische Ansichten aus Krain, Celovec 1842–1848. Izvirnik z inv. št. KZ1/ 1030 si je mogoče ogledati na razstavi Voda v umetnosti v Galeriji Posavskega muzeja Brežice.
Sava s plovili pri Brestanici na litografiji z iglo ned letoma 1824–1833, Stara Kaiserjeva suita, 1824–1833. Izvirnik z inv. št. KZ1/ 1099 si je mogoče ogledati na razstavi Voda v umetnosti v Galeriji Posavskega muzeja Brežice.
Viri
Anton Sore: Zadnji brodovi in čolni na slovenski spodnji Savi, spodnji Savinji in spodnji Krki. V: Časopis za zgodovino in narodopisje, št. 1, Maribor 1987.
Ema Umek: Promet po Savi in mitnina v Krškem (1569–1574). V: Gestrinov zbornik, Ljubljana: ZRC SAZU, 1999.
Živko Šebek: Krško: življenje z reko Savo, Krško : Neviodunum, 2009