Upodobitev vasice Kompolje na občasni razstavi O VODI V UMETNOSTI / iz umetnostnozgodovinske zbirke
Z monogramom PRf podpisani Pavel Ritter–Vitezović, grafik in književnik, najpomembnejši iz kroga Valvasorjevih sodelavcev je okrog leta 1679 vasico Kompolje, nekdanji Gimplhoff an der Sav - po slovensko Kumpole, upodobil kot naselje z nekaj skromnih stavb, med njimi cerkev sv. Mihaela (izvorno iz 10. stoletja), in mitnico, ki jo ob koncu 18. stoletja omenjata kartografa, poročnik Storch in zastavnik Holzbauer. Predvsem pa je poudaril lego kraja ob bregu reke Save s čolnarji na reki, po kateri pluje skupina čolnov. V prvem so trije čolnarji, dva natovarjata oz. raztovarjata tovor, tretjega na kljunu čolna je risar ujel pri nujnem opravilu, kako stoje opravlja potrebo kar v reko. V naslednjem se veslača in dva ribiča ukvarjata z mrežami, ko se najverjetneje pripravljajo na ribolov. Skrajno desni čoln vodi spreten veslač, ki si skupaj z mladim parom radovedno ogledujejo okolico. Med temi je še prazen, četrti čoln, ki je zasidran na privezu ob bregu rečne struge in čaka, da zadrsi z ljudmi po reki. V Valvasorjevem času so nekdanje Kompolje predstavljale kar nekakšno manjše pristanišče in že ob koncu 18. stoletja je bil omenjen manjši brod, ki je vozil preko Save na oba bregova. Reka Sava je bila tedaj tu 60 do 80 korakov (korak=1,48 m) široka in je imela 2 do 3 sežnje (seženj = 1,9 m) visoka, povsem strma odprta bregova.
KOMPOLJE PRI BOŠTANJU, 1679, Janez Vajkard Valvasor (1641–1693) / Pavel Ritter–Vitezović (1652–1713), bakrorez na papirju, v. 14 cm, š. 23 cm, inv. št.: KZ1/ 1107.
Pripravila: Oži Lorber, muzejska svetovalka
NAZAJ