V spomin Cvetki Miloš Radanovič (Brežice, 9. 4. 1931 - Brežice, 9. 5. 2018)
Sredi najlepšega meseca, ko se je v pomladni lepoti zaljšala narava, Cvetki Miloš tako ljuba, je odšla v večnost ustvarjalka, izjemna snovalka tapiserij in dolgoletna prijateljica muzeja, Cvetka Miloš.
Brežičanka, ki se je po študiju in dvajsetih letih službovanja v Zagrebu vrnila v rojstno mesto kot prepoznavna ustvarjalka na področju avtorske tapiserije. Cvetka MILOŠ, rojena 9. aprila 1931 v Brežicah, slikarka in tapiseristka, se je po zaključeni Gimnaziji v Brežicah vpisala na Pedagoško akademijo v Zagrebu in leta 1959 diplomirala na oddelku za risanje. Po kratkem obdobju, ko je delala kot pedagoginja, se je povsem posvetila ustvarjanju v svobodnem poklicu. Od nekdaj je slikala in ustvarjala na področju unikatnega oblikovanja: keramike in nakita, posebno intenzivno pa se je ukvarjala s tkanjem, predvsem s tapiserijo. Bila je članica Društva oblikovalcev Hrvaške – ULUPUH, Društva oblikovalcev Slovenije – DOS in Svetovnega sveta uporabne umetnosti – WCC (World Craft Council). Predstavila se je na več kot šestdesetih samostojnih in osemdeset skupinskih razstavah tako doma kot v tujini. Prejela je več nagrad in priznanj, med njimi Zlato medaljo v Münchnu (Nemčija) leta 1980.
Leta 1988, ko sem bila sprejeta na delovno mesto kustosinje za umetnostno zgodovino v Posavskem muzeju Brežice, je med moje prve razstave sodila tripartitna razstava, kjer se je ob svojem profesorju risanja Mladenu Veži, s svojim prijateljem Tugom Lebičem predstavila s svojimi veličastnimi tapiserijami Cvetka Miloš. Cvetka Miloš, tedaj že uveljavljena tapiseristka, je bila tista organizacijska sila, ki je s svojo izjemno energijo povezala oba ustvarjalca in tedanjega ravnatelja muzeja prepričljivo nagovorila, da je bila razstava podprta s skromnim katalogom.
Petdesetletnico Posavskega muzeja Brežice, leta 1999, smo proslavili z razstavo izbranih del Cvetke Miloš, ki se je že leto prej predstavila z retrospektivo v Galeriji Božidar Jakac v Kostanjevica na Krki. V svojem rodnem mestu se je prijateljem in znancem, predvsem pa ljubiteljem umetnosti predstavila z izborom del iz njene zasebne zbirke in javnih ustanov ter z opusom svojevrstnih strukturno pestrih in reliefno razgibanih kompozicij znova opozorila na svojo inovativno tehniko »dvojnega prepleta«. Po razstavi so stalno umetnostnozgodovinsko zbirko obogatila tri njena dela, polega prvega, ki je v muzej prišlo že leta 1979; oljna slika S kolesom po Brežicah (2006) in tapiseriji poimenovani: Brez naslova (1975) in Moje mesto (1982). Deset let kasneje je slednja predstavljala izbrano delo Cvetke Miloš iz zbirke Posavskega muzeja Brežice na skupni razstavi muzejev in galerije Bele Krajine, Dolenjske in Posavja Krajina iz muzejskih depojev, ki je bila predstavljena v galerijah Dolenjskega muzeja Novo mesto, Pokrajinskega muzeja Kočevje, Posavskega muzeja Brežice ter Galeriji Kambič v Belokranjskem muzeju Metlika in Lamutovem salonu Galerije Božidar Jakac v Kostanjevici na Krki. Na razstavi predstavljeno delo Moje mesto je bilo eno redkih klasično zasnovanih tapiserij v toplih barvah, z izrazito pripovedno vsebino, kjer je v domišljijskem ritmu ob veduti mesta Cvetka Miloš nanizala tipičnosti starih Brežic.
Njenih uspešnih let je bilo mnogo, ko je z veliko ljubeznijo in znanjem ustvarjala v risbi, olju in keramiki, njen ključni dosežek pa je bila vsekakor tapiserija. Njeno delo je izražalo bogastvo tako v raznolikosti pristopov kot v raznolikosti področij, ki se jih je lotevala. Bila je človek širokih obzorij in s svojim pronicljivim duhom in optimistično energijo obarvala življenje vsem, ki jih je srečevala na svoji poti in tako bogatila kulturo našega sobivanja.
Cvetka Miloš je bila že od gimnazijskih let zapisana likovnemu ustvarjanju, v očeh širše slovenske javnosti pa je veljala za eno najpomembnejših tapiseristk sodobnega časa, ki je leta 1980 v Münchnu prejela mednarodno nagrado Zlato medaljo.
Kot aktivna likovna ustvarjalka in mentorica mnogim snovalcem pa je s svojo argumentiranostjo in strokovnostjo podpirala delovanje članov Društva likovnikov Brežice ali posameznikov, ki so se želeli likovno opismenjevati.
S svojim delovanjem, ki ga je spremljala jasna vizija, inventivnost in pogum je dokazovala, da je tudi z vztrajanjem v svobodnem poklicu kulturne delavke moč doseči mnoge izjemne uspehe.
Cvetka Miloš se je s svojo likovno zapuščino trajno zapisala med posavske ustvarjalce in vsi, ki spoštujemo njeno ustvarjalno moč se poklanjamo slikarki, keramičarki in tapiseristki, ki je zaznamovala polpretekli čas, mesto Brežice in življenje v njem.
Oži Lorber, muzejska svetovalka
NAZAJ